Ekologie a vytápění s návratností je teď tak trochu boom. Dnešní rozhovor s majitelem společnosti Geocore je nejen o systémech na ekologické vytápění, ale i o rozdílech ve vnímání ekologie u Švýcarů a u nás. Také o tom, jaká je návratnost těchto systémů a jak je těžké do tohoto oboru najít zaměstnance?
Geocore je na trhu 9 let a za tu dobu si firma prošla velkou finanční krizí, kdy o tyto systémy nebyl téměř žádný zájem, a i přesto to nevzdali a budují firmu dál.
Jak jste se dostal k myšlence vytvořit firmu Geocore, která nabízí ekologické systémy na vytápění a chlazení?
Po škole jsem cítil, že se chci podívat do ciziny. Chtěl jsem zažít něco jiného. Přišel jsem do první personální agentury, která zajišťovala práci v zahraničí, řekl jsem jim svoji myšlenku a ta se asi i díky štěstí do 14 dnů zrealizovala. Do měsíce jsem nastoupil do jedné z největších projekčních kanceláří ve Švýcarsku. Nastoupil jsem jako kreslič a po 5-ti letech jsem se vypracoval do inženýrské profese, kde jsme navrhovali jedny z největších státních zakázek ve Švýcarsku. Práce mě naplňovala, bavila a ještě jsem se dozvěděl spoustu nových věcí. Naučil jsem se, jak se řídí obrovské projekty, ale zároveň jsem viděl i ty mnohem menší. Také mi tato zkušenost otevřela oči v ekologických systémech. Viděl jsem, jak Švýcaři upřednostňují ekologii nad ekonomií. Po návratu do Čech jsem si nedokázal představit, že bych měl nastoupit někam, kde nebude záležet na ekologii. Když někde takhle dlouho žijete, tak „nasajete“ jejich kulturu a samozřejmě i myšlení. V té době nebylo na trhu moc firem, kterým bych se mohl nabídnout a tak jsem se rozhodl postavit vlastní firmu. Také jsem viděl, že né všechny systémy nabízené v ČR jsou opravdu nejekologičtější a pracují s mnohem menším potenciálem než systémy, které máme v portfoliu.
Vy jste začal v ČR podnikat v době finanční a hlavně stavební krize, kdy nebyl zájem v tomto oboru naprosto o nic natož o ekologické systémy. Jaké to pro Vás bylo?
Nikdy na ty začátky nezapomenu. Zainvestoval jsem opravdu velké peníze do našeho startupu a v podstatě jsme čekali na první zakázku. Někdo by si koupil nový byt, já si pořídil firmu. Byly chvíle, kdy jsem cítil, že to snad i vzdám, ale moje energie i síla a hlavně víra v to, že tohle jsou systémy budoucnosti, byla mým hnacím motorem. Po půl roce tenkrát přišla první zakázka. Byl to soukromý velký dům, kde hledali projektanti velmi dlouho nějaké efektivní řešení a nikdo na trhu jim nebyl schopen jej dodat. My ho tenkrát dodali a tím si otevřeli dveře k dalším zakázkám. Všechny další zakázky byly podobné. Byl jsem v tu dobu rád i za těch pár zakázek, kde se mi zvyšovalo sebevědomí i to, že jsem vybral systémy, které v ČR nikdo jiný není schopný dodat.
Vidíte rozdíl mezi Čechy a Švýcary u vnímání ekologie?
Ve Švýcarsku je ekologie na první místě. U nás, a to mě velmi mrzí, je stále na prvním místě ekonomie. Zrovna nedávno jsme byli ve výběrovém řízení, kde jsme pro jednu firmu zpracovávali zakázku. Daná firma se prezentuje jako „velmi šetrná k životnímu prostředí“. Když jsme jim navrhli řešení, které mělo svou návratnost v cca 4 letech, tak upřednostnili méně ekologické řešení, které má návratnost o něco málo kratší. U některých projektů firmy od úsporných systémů odcházejí a problémy raději neřeší, není to jejich priorita. Někdy mě to mrzí. I ekologie je dneska marketing a lidi už ví, že smart a inteligentní či eko prostě někdy taky nejsou.
Na druhou stranu ale musím říci, že od začátku našeho podnikání se situace v ČR o mnoho zlepšila. Já tím oborem žiji, ale když třeba vidím, jaký je dneska zájem o soběstačné domy, tak mě to velmi těší. Baví nás někdy s lidmi diskutovat nad jejich systémy, které si tvoří. U nás si mohou vybrat jak ti malí, domácí kutilové, tak i ti, kteří staví kancelářské budovy nebo se jedná i o průmyslové firmy. Jeden z našich velmi spokojených zákazníků je např. Penny a doufám, že budou i další.
Otevřel jste jedno zajímavé téma a to je návratnost těchto systémů. Ačkoli je tento pohled ekonomický, tak myslím, že bude určitě zajímat více lidí.
Máte pravdu, toto je otázka, která zajímá naprosto každého našeho zákazníka. Samozřejmě, že se vám daná investice v budoucnu finančně vyplatí. Když budeme mluvit o našich systémech, tak je to v horizontu od 3 do 13 let. Vždy záleží na konkrétním systému. Chci ale upozornit ještě na jeden důležitý aspekt právě našich ekologických systémů a ať je to např. u vytápění a chlazení a tím je komfort prostředí. Naše systémy zajišťují rovnoměrné rozložení výkonu topného a chladícího systému v rámci místnosti. Tzn. my chladíme dům 18 stupňovou vodou a vytopíme dům 30 stupňovou vodou. Určitě znáte takový ten pocit, kdy přijdete z office house, kde jste celý den pod klimatizací, a pak vyjdete ven, kde je 30 stupňů horko. Rozhodně Vám to není příjemné. Bouchne to na vás a spousta lidí je nemocných. Právě toto umí naše systémy vyladit tak, aby všichni spokojení.
Nechápu, proč projektanti tepelných čerpadel prodávají na svém e-shopu elektrokola. Můžete mi to nějak vysvětlit?
Zapadá to do konceptu ekologického řešení dopravy, což je nám velmi blízké. Zároveň náš dodavatel tepelných čerpadel začal elektrokola vyrábět a pro nás to byla jasná volba, ale i výzva. Líbí se mi tam ta možnost si kolo složit a naskočit do tramvaje či metra a až budu chtít ho opětovně využiji a na jednání dorazíte včas a bez fleků v podpaždí.
S každým novým systémem, který nabízíme našim novým zákazníkům, procházíme tu vzrušující cestu a učíme se nové věci.
Jste na trhu 9 let. Bylo těžké najít zaměstnance?
Najít kvalitní a spolehlivé lidi v tomto oboru a s širokým portfoliem systémů je opravdu velmi těžké. A vlastně ještě jeden důležitý aspekt a to abychom si všichni seděli ještě lidsky. Také jsou požadavky na znalost např. geologie a zároveň komfortu prostředí a dnes i typů přehazovaček (: či baterek. Já jsem takové dítě štěstěny, jak jsem psal na začátku. Mě se podařilo dát dohromady tým 5-ti lidí, kde někteří se mnou spolupracují téměř od začátku. Dohromady projektujeme nejen klasické domy, ale i velké zakázky nebo VIP zakázky. Dle zkušeností ze zahraničí musím říci, že takový počet je v tuto chvíli naprosto ideální. Jsme sice malí ale vše co slíbíme, vždy dodržíme a naši zákazníci se rádi vracejí.