Pražská Kavárna je doménou vzdělanců

Politický pojem Pražská Kavárna vešel do povědomí z velké části hlavně díky M. Zemanovi, který jej pro své časté používání ve svých prohlášení, dostal do veřejného i politického prostoru. Má definovat skupinu velkoměstských intelektuálů, kteří se aktivně zajímají o politiku nesenou Havlovým odkazem.

Odvěkým místem setkávání českých intelektuálů byly vyhlášené pražské kavárny, a tak není od věci, že se staly symbolikou pro neoficiální seskupení elitní třídy.

Antikavárníci

Odpůrci Kavárny jsou většinou zároveň oponenti Havlova odkazu, často mívají nižší vzdělání a jsou manuálně pracující s mnohdy nízkým platovým ohodnocením. Poukazují na to, že jejich ideologie má velký vliv na politické dění v zemi, avšak nerozumí obyčejným lidem, neboť je zcela mimo jejich realitu. Kavárně vyčítají úmysl vytvořit ze svého názoru obecný standart, podléhající masívní korektuře. Její doktrína se tak stává nadřazena ostatním a vše, co se liší, je veřejně perzekuováno.

Populisté jsou lídry nízkých vrstev

Populističtí politici, se snaží promlouvat k obyčejným lidem, říkají jim, co chtějí slyšet, dávají povětšinou nesplnitelné sliby a jdou proti hodnotám Havlova odkazu, EU, a tím samozřejmě i Kavárny. Jejich snahou je uspokojit nálady nespokojenců tématikou, která je zajímavá pro nižší střední vrstvy.

Častým námětem populistických sdělení bývá problematika imigrace a poukazování na její negativní dopady na společnost. Nezřídka se však jedná o pouhé subjektivní domněnky, které nemají  solidní informační základ. Tyto iniciativy však podle odborníku vedou k zesilování národního vědomí a rozdělují společnost, což je v době snahy o globalizaci, nežádoucí.

Populisté velmi často poukazují na to, že politici sympatizující s Pražskou Kavárnou, kolaborují s médii a motivují je, aby záměrně zkreslovaly některé informace, a to vždy ve prospěch jejich vlastní ideologie. Zmiňují se o takzvané korektní politice.

Schůzky a demonstrace na Facebooku

Oba póly mají mnoho svých příznivců, kteří se sdružují na sociálních sítí, kde na svá oblíbená témata diskutují. Pražská Kavárna má svoji vyhlášenou Facebookovou skupinu nazvanou Lumpenkavárna, která čítá přes 36 000 členů. Odpůrci Kavárny si vybudovali komunitu nazvanou Proti Islámu v Evropě s 15 000 členy, přičemž v minulosti měly podobných skupin více, ale ty postupně zanikly. Mezi nejznámější patrně patřila skupina Naštvané Matky, která svého času čítala přes 30 000 členů.

Ale pak je tu ještě další diskuzní skupina, méně radikální, která obě ideologie občas kloubí, s názvem Banánová Republika s téměř 20 000 členy.

Diskuze k článku zde >>

J. Pejcha