Čtyřkoly mají výhodu
Ideální jsou k tažení přívěsů a vozíků auta s náhonem na zadní, případně ještě lépe na všechna 4 kola. Zadokolky vám při zapřaženém vozíku přinášejí lepší trakci. Majitelé aut s náhonem na přední kola musí počítat s nejen s horší trakcí, ale méně zatížená přední kola také logicky přinesou horší ovladatelnost v zatáčkách.
Myslete také na nutnost zvýšené pozornosti, jízdní souprava s přívěsem má nejen vyšší hmotnost, která se projeví především ve formě snížené schopnosti akcelerace a prodloužením brzdné dráhy, ale vozidlo se také hůře chová v zatáčkách a je citlivější na boční vítr.
V případě, že máte zapřažený vozík, je třeba počítat také s větší hmotností, která se projeví především snížením schopnosti akcelerace, pozor si dejte také na delší brzdnou dráhu. Je třeba jezdit opatrně a předvídat.
Jak je to s legislativou?
V ČR můžete s řidičským průkazem skupiny B řídit soupravu osobního auta a přívěsu o váze do 750 kilogramů. Jestliže hmotnost přívěsu přesahuje 750 kg, nesmí celková hmotnost soupravy přesáhnout 3,5 tuny. Za vůz o hmotnosti do 2,5 tuny pak můžete připojit s hmotností do 1 tuny.
Dalším hlediskem je maximální hmotnost nebrzděného a brzděného přívěsu pro konkrétní typ automobilu. Obecně platí pravidlo, že čím slabší motor, tím menší náklad je povoleno vézt.
Pokud výrobce vozu udává maximální hmotnost např. 650 kg, nesmíte se s nákladem nad tuto hranici dostat. Pokud potřebujete zapojit těžší přívěs, budete si muset obstarat řidičák B96, nebo B+E. S těmito papíry pak můžete vozit přívěs vážící až 3,5 tuny.
Ukotvení je základ
Prvním krokem pro bezpečnou jízdu s přívěsem je jeho důkladné zajištění vozíku. Přívěs se připojuje k zabrzděnému autu pomocí tažného zařízení. Při správném zajištění kloubu na kouli uslyšíte typické cvaknutí, ale pro jistotu se přesvědčte správném zapojení i ručně.
Dalším krokem je zapojení elektrické zásuvky a vizuální kontrola světel. Nezapomeňte také zkontrolovat dostatečný tlak pneumatik. A to nejen u přívěsu, ale také u auta. Řiďte se údaji v servisní knížce, často je předepsaný tlak na informačním štítku u dveří řidiče či na krytu palivové nádrže.
Před cestou do zahraničí není od věci si prostudovat základní dopravní předpisy a zákony států, kterými budete s přívěsem projíždět, dopravní předpisy v zahraničí se můžou lišit.
Důležitý je dostatečný výkon vozu
Zvláště na mokré vozovce je dobré myslet na skutečnost, že zvýšené zatížení zadní nápravy může způsobit horší kontakt předních kol s vozovkou. To se projeví hlavně při zatáčení a brzdění.
Pro bezpečnou jízdu s těžkým nákladem je důležitý také výkon auta. Pro častou jízdu s vozíkem je skvělou volbou automatická převodovka, jejíž prokluz zajistí plynulý rozjezd i s velkou zátěží a také lepší ovladatelnost v nižších rychlostech. Obecně platí, že by na 1000 g nákladu mělo být k dispozici alespoň 30 kW výkonu.
Opatrná jízda není od věci
I výkonný nový vůz ve výborné kondici si žádá, abyste při tažení těžkého nákladu změnili styl jízdy s ohledem na větší hmotnost a délku soupravy. S klasickým vozíkem i těžším brzděným přívěsem myslete na delší dobou akcelerace a delší brzdnou dráhu. Pozor si dejte také na změnu v rozložení hmotnosti a obvykle i větší šířku přívěsu oproti automobilu.
Brzdy dostávají zabrat hlavně při táhlém klesání. Doporučuje se v první řadě brzdit motorem. Brzdit byste měli spíše krátce a intenzivně, neustálé přibržďování je naopak velmi namáhá.
Zvláště v létě pamatujte na rozumnou míru zatížení motoru. Myslete na to, že jeho extrémní vytáčení nejen že zvyšuje spotřebu, ale hrozí také opotřebení jeho součástek a v extrémních případech i přehřátí motoru. Přizpůsobte rychlost výškovému profilu a nežeňte motor do extrémních otáček.